Wikia

Igrzyska Śmierci Wiki

W Pierścieniu Ognia

Komentarze32
220stron na
tej wiki
W Pierścieniu Ognia
W pierscieniu ognia
Tytuł oryginału Catching Fire
Autorka Suzanne Collins
Data wydania 11.11.2009 (PL)
Kraj wydania Stany Zjednoczone
Wydawca (PL) Media Rodzina
Liczba stron 360

W Pierścieniu Ognia — drugi tom trylogii Igrzyska Śmierci, autorstwa amerykańskiej pisarki Suzanne Collins.

Opis z okładkiEdytuj

Czy z iskry wybuchnie pożar? Czy się rozprzestrzeni? Jaka będzie zemsta Kapitolu?

Głodowe Igrzyska wbrew przewidywaniom wygrała szesnastoletnia Katniss. Wraz z nią pierwszy w dziejach Kapitolu wygrywa także drugi trybut − Peeta Mellark, z którym stanowiła na arenę parę. Po powrocie do Dwunastego Dystryktu sprawy się komplikują − postawa Katniss podczas Igrzysk bardzo nie spodobała się władzom. Komplikuje się także jej życie osobiste − Katniss niełatwo rozeznać się teraz w uczuciach. Polubiła Peetę, ale jest jeszcze Gale − bliski przyjaciel i towarzysz wypraw do lasu na nielegalne polowanie. Tymczasem jednak Katniss i Peeta muszą wziąć udział w odbywających się po każdych Igrzyskach Tournee Zwycięzców i odwiedzić wszystkie Dystrykty. Ta podróż uświadamia im, że są ludzie skłonni zbuntować się przeciwko okrucieństwom władzy.

W Pierścieniu Ognia to drugi po Igrzyskach Śmierci tom trylogii, w którym Suzanne Collins opisuje losy Katniss Everden − dziewczyny, która nieoczekiwanie staję się symbolem i zarzewiem buntu.

Reszta opisówEdytuj

W tej opowieści o walce z opresją, o szlachetności, odwadze i poświęceniu, ale też o kosztach bycia prawym człowiekiem w świecie, który prawość ma za nic, odnaleźć można echa naszej współczesności. I przeszłości. Kapitol jest jak starożytny Rzym przed upadkiem. Przeżarty (dosłownie - na przyjęciach podaje się środki wymiotne, by najedzeni mogli pozbyć się balastu i znów obżerać), zepsuty, przesadny w dbaniu o wygląd, pozory, przyjemności. Igrzyska, które urządza, i stare rzymskie imiona, jakie noszą jego obywatele, to tylko kolejny dowód na jego ekstrawagancję. Jak Rzym, Kapitol czeka kara. Tylko czy Katniss Everdeen starczy sił, by stać się jej symbolem?  Uda jej się ocalić Peetę jak to ona to zaplanowała? Czy wróci do Dwunastki? Co Snow zrobi z jej domem, dwunastym dystryktem? Czy arena-zegar ją wykończy?

PostacieEdytuj

  • Katniss Everdeen — zwycięzca 74. Igrzysk, staje pod zadaniem przekonania publiczności, że jej zachowanie podczas Igrzysk było spowodowane bezgraniczną miłością do Peety.
  • Peeta Mellark — partner Katniss podczas zawodów, który teraz zostaje jej narzeczonym i wmawia Kapitolowi, że Katniss jest z nim w ciąży. Zgłasza się na ochotnika zamiast Haymitcha, aby ją chronić.
  • Primrose Everdeen — siostra Katniss, słyszy jej krzyki na arenie dzięki Głoskułce, przez co myślała, że jest w niebezpieczeństwie i była torturowana, by wydobyć z siebie takie dźwięki.
  • Haymitch Abernathy — mentor Katniss i Peety, zostaje wylosowany na trybuta, jednak jego miejsce zostaje zajęte przez Peetę.
  • Effie Trinket — opiekunka trybutów z Dystryktu Dwunastego, pod koniec książki zostaje aresztowana.
  • Gale Hawthorne — najlepszy przyjaciel Katniss i kompan podczas polowań, zaczyna pracować w kapalni. Jego relację z Katniss powoli zaczynają się psuć.
  • Prezydent Snow — prezydent Panem, osobiście odwiedza Katniss w rodzinnym Dystrykcie i każe stłumić bunt.
  • Plutarch Heavensbee — nowy Główny Organizator, daje Katniss wskazówkę dotyczącą motywu areny.
  • Finnick Odair — zwycięzca z Dystryktu 4, którego Katniss przyjmuje do sojuszu. Jest mu wdzięczna z uratowanie życia Peecie.
  • Mags — staruszka z Dystryktu 4, mentorka Finnicka. Ginie dzięki poświęceniu się dla sojuszu poprzez wbiegnięcie w mgłę.
  • Johanna Mason — trybutka z Dystryktu 7, atakuje Katniss w cielu wycięcia jej nadajnika.
  • Beetee Latier — zapoznazny z technologią triumfator z Dystryktu 3, obmyśla plan porażenia prądem obszaru areny.
  • Wiress — przyjaciółka Beetee'go, służy sojuszowi za kanarka; zabita przez Glossa, trybuta z Dystryktu 1.
  • Enobaria — kobieta z Dystryktu 2, przepiłowała zęby tak, by przypominały kły.
  • Darius — Strażnik Pokoju z którym Katniss jest zakolegowana.
  • Romulus Thread — nowy Główny Strażnik Pokoju, biczuje Gale'a i uderza Katniss biczem w twarz.

BudowaEdytuj

Książka jest podzielana na trzy części:

  • Część I: Iskra
  • Część II: Poskromienie
  • Część III: Wróg

Recenzje z okładkiEdytuj

Fragmenty recenzji drukowane na rewersie okładki bywają bałamutne i bezwstydnie pochlebnie, ale tym razem okazały się zasłużenie entuzjastyczne. W istocie Igrzysk Śmierci Suzanne Collins to książka-pułapka. Nie zaczynajcie jej czytać na pół godziny przez ważnym spotkaniem ani do poduszki, bo zafundujecie sobie kłopoty i bezsenną noc.

—Joanna Olech

OkładkiEdytuj

Więcej od Wikii

Losowa wiki