Wikia

Igrzyska Śmierci Wiki

Peeta Mellark

Komentarze404
220stron na
tej wiki
Peeta Mellark
Peeta Living Portrait
Wiek 16 (Igrzyska Śmierci)

17 (W Pierścieniu Ognia, Kosogłos)

35+ (Epilog)

Zawód Trybut; 74 i 75

piekarz,

malarz,

żołnierz (Kosogłos)

Miejsce zamieszkania Dystrykt 12, 13 (krótko)
Rodzina Katniss Everdeen (żona)

Willow, Rye (dzieci)
Pan Mellark † (ojciec)
Pani Mellark † (matka)

Broń Dzida,

maczeta, nóż, ciężary, siła, kamuflaż

Losy Żyje
Występuje Wszystkie tomy
Grany przez Josh Hutcherson
Chodzi o to, że... chce umrzeć taki, jaki jestem naprawdę. (...) Gdy przyjdzie co do czego, będę zabijał, jak wszyscy. Nie odejdę bez walki. Po prostu usiłuję znaleźć sposób na to, że jestem kimś więcej niż zaledwie pionkiem w ich Igrzyskach.

—Peeta do Katniss

Peeta Mellark — syn piekarza z Dystryktu 12, jak i jeden z głównych bohaterów trylogii Igrzyska Śmierci, współzwycięzca 74. Igrzysk Głodowych. Zakochany w Katniss, choć przed zawodami nie wyznał jej swojej miłości. Podczas Igrzysk wiele razy uratował swojej ukochanej życie, nieraz ryzykując własne. Jest życzliwy i charyzmatyczny, posiada dar przekonywania ludzi i szybko sobie ich zjednuje. Pod koniec Ćwierćwiecza Poskromienia porwany przez Kapitol, gdzie zostaje torturowany psychicznie, a jego wspomnienia zostają zmodyfikowane do tego stopnia, że zaczyna uważać Katniss za wroga, lecz udaje mu się odzyskać pamięć. Ostatecznie, Katniss, uświadomiona, że jednak go kocha, rodzi mu dwójkę dzieci.

Biografia

Wcześniejsze lata

Peetachleb
Mimo, że wychował się w handlowej dzielnicy Dystryktu Dwunastego, jego życie było trudne − matka Peety była zdolna spuścić lanie na nim i jego dwóch braciach, jeśli popełnili błąd (na przykład uderza Peetę wałkiem do ciasta za przypalenie chleba). Już jako dzieciak podkochiwał się w Katniss Everdeen. Pierwszego dnia w szkole Pan Mellark wskazał ją, mówiąc mu, że chciał poślubić jej matkę, ale ona wyszła za górnika. Peeta był zdezorientowany  − nie wiedział, dlaczego matka Katniss nie wybrała jego, tylko górnika, ale pan Mellark wyjaśnił, że kiedy ojciec Katniss śpiewał, Kosogłosy milkły, by go słuchać. Następnie, kiedy Katniss śpiewa jedną z piosenek dla klasy, Peeta zdał sobie sprawę, że jest w niej zakochany, kiedy zobaczył, że ptaki słuchały jej śpiewu, tak jak u pana Everdeen. Często ją obserwował, ale Katniss udawała, że tego nie widzi.

Niedługo po wybuchu kopalni, który rozerwał na strzępy ojca dziewczyny, zobaczył ją przymierającą z głodu na swoim podwórku. Specjalnie przypalił dwa bochenki chleba, zdając sobie sprawę, że matka spuści mu za to lanie. Rzucił jej chleb, najpewniej ratując tym gestem życie Katniss i jej rodzinie. Wylosowany do Igrzysk stawia sobie za cel ochronę życia Katniss.

Igrzyska Śmierci

74 Głodowe Igrzyska

Peetawylosowany
Peeta zostaje wylosowany podczas Dożynek aby reprezentować Dystrykt Dwunasty w czasie 74 Igrzysk Głodowych. Katniss rozpoznaje go od razu, wiedząc, że jest chłopcem, który pięć lat temu podarował jej celowo spalony chleb, by mogła nakarmić rodzinę i siebie  − to był dla niej akt, który dał nadzieję i odwagę.

W Pałacu Sprawiedliwości wydaje się, że tylko Pan Mellark martwi się o syna − jest zrozpaczony, natomiast matka oznajmia, że Dystrykt może w końcu doczekać się zwycięzcy. Peeta wiedział, że nie mówiła o nim, tylko o Katniss.

2Kol3

Strój Peety który nosił podczas Ceremonii Otwarcia.

W pociągu chłopak jest zirytowany zachowaniem mentora, ze względu na problemu z alkoholem i ewidentny brak zainteresowania ich przeżyciem. Kiedy Haymitch żartuje sobie z ich przetrwania, Peeta chce odebrać mu kieliszek, przez co otrzymuje cios w szczękę.

Jego stylistką zostaje Portia, kobieta z przesadnym makijażem i burzą blond włosów. Podczas Parady Trybutów zostają ubrani jednakowo: przyciągają zainteresowanie Kapitolińczyków, gdy okazuje się, że ich kostium płonie.

W czasie szkolenia Haymitch każe trzymać im się razem n
DN1

Peeta w czasie wywiadu

a każdym kroku. Z początku się sprzeciwiają, ponieważ mogą się kłócić i gniewać na siebie. Peeta chciał sprawiać wrażenie, że są przyjaciółmi, zachęcając Katniss do rozmowy. Podczas kolacji prosił o oddzielne szkolenie, a za pokaz indywidualny dostaje 8 punktów.

W czasie wywiadu z Caesarem Peeta porównuje trybutów do pieczywa z ich Dystryktów, opowiada anegdotę o niebezpieczeństwie związanym z korzystania z kapitolińskich pryszniców, a na koniec wyznaje, że jest zakochany  w Katniss, przez co zostają okrzykniętymi Nieszczęśliwymi kochankami z Dystryktu Dwunastego.

Katniss, zdenerwowana takim obrotem spraw, popycha go, przez co Peeta wpada na wazon i kaleczy sobie ręce, przez co na arenie ma zabandażowane dłonie.

Noc przed Igrzyskami Katniss spotyka Peetę na dachu. Informują ją, że nie chce być tylko pionkiem w ich grze, oraz jeśli umrze, chce zostać sobą. Katniss później jest na niego zła, ponieważ potraktował ją jak Haymitch.

Peetaarena

Bierze udział w rzezi i dołącza do sojuszu zawodowców. Wiedział, że polują na Katniss, przez co byli przekonani, że poprowadzi ich do niej, on jednak robi przeciwnie: oddala ich.

Udaje im się zapędzić Katniss na drzewie: po nieudanym strzale Glimmer, Peeta sugeruje, aby przeczekali. Po przepiłowaniu gałęzi z gniazdem os gończych, Glimmer i trybutka z Czwórki umierają, a reszta ewakuuje się do jeziora. Peeta wraca i znajduje Katniss na miejscu ataku, kiedy zabiera łuk i strzały Glimmer. Krzyczy, by uciekała, a gdy w końcu to robi, dobiega Cato, poważnie raniąc chłopaka w udo.

Peeta Camouflaged
Zakamuflowanie się nie stanowiło dla Peety żadnego problemu. Użył do tego błota, mchu i kamieni, tak, aby zmieszać się z otoczeniem. Ukrył się obok strumienia, by mieć łatwy dostęp do wody, gdzie znajduje go Katniss zaraz po ogłoszeniu o dwójce zwycięzców. Pierze jego ubranie po czym zanosi go do jaskini. Pielęgnuje go jak najlepiej, ale cierpi na zatrucie krwi i nie wyleczy go bez odpowiedniego leku. W tym czasie zaczyna mu opowiadać różne historie, m.in. jak zdobyła kozę dla Prim.

Niedługo później Claudius Templesmith zapowiada ucztę. Oznajmia, że każdy z żyjących trybutów rozpaczliwie czegoś potrzebuje i że znajdzie to w woreczku z numerem dystryktu, obok Rogu Obfitości. Peeta nie pozwala iść Katniss, a mentor przesyła jej środek nasenny, dzięki któremu usypia go. Katniss udaje się powrócić z lekiem, który wstrzykuje mu w ranę i omdlewa z powodu utraty własnej krwi.

Katnisspeetarogjagody

Peeta czuje się lepiej po zastrzyku i zauważa Katniss, o którą dba. Pozostają w jaskini podczas burzy, w której umiera Thresh, prawdopodobnie z rąk Cato. Wykorzystują ten czas na beztroski flirt, a gdy ulewa się kończy, wychodzą z kryjówki w celu upolowania jedzenia. Katniss jest sfrustrowana przez hałas, jaki wydaje Peeta i ma wrażenie, że specjalnie wchodzi na każdą napotkaną gałązkę. Decydują się rozdzielić, ustalając między sobą gwizd, który oznajmia, że wszystko jest dobrze. Niedługo później gwiżdże i zaniepokojona brakiem sygnału wraca do chłopaka. Zauważa zebrane jagody, które są śmiertelnie niebezpieczne  − beszta go, po czym znajdują wychudzone ciało Liszki, która ukradła owoce.

436px-Katniss peeta winners

Na arenie pozostały trzy osoby, co oznacza finał. Organizatorzy wysuszyli wszystkie źródła wody, nie licząc jeziora przy Rogu, zmuszając trybutów by udali się właśnie tam. Zsyłają na nich zmiechy, przez co wydostają się na polankę i wdrapują na śliską konstrukcję. Cato ma założony pancerz, przez co odbijają się od niego strzały Katniss. Gdy Cato wdrapuje się na róg, chwyta Peetę i trzyma go w objęciach, lekko podduszając. Dziewczyna, wiedząc, że gdyby trafiła w niego, ten spadłby razem z Peetą w paszcze zmiechów. Nie wie co robić, więc Peeta rysuje swoją krwią ,,x" na ręce zawodowca, by strzelała tam. Przebija strzałą jego rękę, a chłopak zostaje rozszarpywany przez zmiechy.

Kiedy Katniss i Peeta zaczęli wierzyć, że wygrali, Claudius oznajmia, że zasada została odwołana i tylko jeden trybut może wygrać. Peeta każe Katniss się zabić, ale ona odmawia i wyciąga łykołaki − zdaje sobie sprawę, że Kapitol wolałaby dwóch wycięzców niż żadnego. Są zdecydowani
Caesar-katniss-peeta

Peeta udzielający wywiadu z Katniss po zwyciężeniu Igrzysk.

popełnić samobójstwo,, gdy komentator oznajmia, że oboje wygrali Igrzyska.

W wywiadzie z Caesarem, para ponownie udaje do siebie szaleńczą miłość, tyle że Peeta naprawdę kocha Katniss. W pociągu wyjawia mu, że tylko udawała, pozostawiając go ze złamanym sercem.

W Pierścieniu Ognia

Tournee Zwycięzców

Gdy kamery ostatecznie opuszczają Dystrykt Dwunasty, Katniss i Peeta utrzymują do siebie dystans.
Udawanieprzedkamera
W zasadzie pół roku spędzają ignorując się wzajemnie. Chociaż Peeta ma złamane serce, nadal dobrze gra Nieszczęśliwego Kochanka w dniu Tournee. W pociągu, gdy Katniss traci panowanie i zachowuje się niegrzecznie wobec Effie, Peeta uspokaja ją i sugeruje, żeby byli chociaż przyjaciółmi.

W nocy Katniss często nawiedzają koszmary, budzi się z krzykiem. Peeta wtedy uspokaja Katniss, trzymając ją w ramionach, aż zaśnie. To powtarza się rutynowo.

KPK4

Peeta i Katniss w Dystrykcie Czwartym.

Po przybyciu do Dystryktu 11, Peeta przemawia również za Katniss, chcąc ofiarować rodzinom Rue i Thresha, co miesiąc, część swojej wygranej do końca życia. Po końcowej mowie Katniss, która jednak zdecydowała się przemówić, mężczyzna gwiżdże melodię Rue i unosi trzy palce do góry, a zaraz po nim publika. Kierują się w stronę Pałacu Sprawiedliwości, ale Katniss zawraca, ponieważ zapomniała kwiatów  − zauważa jak Strażnicy Pokoju pakują mu kulę w głowę. Peeta jest w w szoku, gdy Katniss i Haymitch wyjaśniają, że Prezydent Snow nie wierzy w ich miłość i nie zbagatelizowali buntu, tylko bardziej go podsycili. Jest zły, że go nikt o tym nie poinformował i oznajmia, że też ma rodzinę, którą musi ratować.

W następnych Dystryktach zachowują się grzeczniej i czytają z kartek, nie dodając nic od siebie. Tournee kończy się w rezydencji prezydenta. Po zaproponowaniu przez ekipę napoju, który prowokuje wymioty, Peeta zabiera dziewczynę do tańca, mówiąc, że ludzie w Dwunastce głodują, a tu wymiotują, by móc więcej jeść.

Peeta broni Katniss, gdy ta dostaje batem od nowego Głównego Strażnika Pokoju, ówcześnie zgadzając się z nią uciec.

Ćwierćwiecze Poskromienia

Kiedy przychodzi czas na 75 Igrzyska Głodowe, znane też jako III Ćwierćwiecze Poskromienia, Katniss i Peeta mają stać się mentorami dla dwóch nowych trybutów. Nigdy nimi nie zostają − Prezydent Snow informuje, że zawodnicy
Peeta-katniss

Peeta i Katniss podczas Tournee

zostaną wylosowani z puli żyjących zwycięzców. Dwunastka posiada tylko trzech, więc jest nieuniknione, iż Katniss wróci na arenę, a Peeta ustala z Haymitchem, że on pójdzie na Igrzyska. Gdy Katniss się opiła, pozbawia ich jakiegokolwiek dostępu do alkoholu.

Podczas Dożynek zgłasza się za Haymitcha. W pociągu Katniss nie może spać, krząta się, aż w końcu natrafia na Peetę oglądającego Igrzyska większości triumfatorów, którzy zostali wylosowani. Oboje decydują obejrzeć turniej, w którym zwyciężył Haymitch. Uczą się genialnej strategii mentora, który wykorzystał pole siłowe przeciw dziewczynie z Jedynki  − siekiera odbiła się i rozłupała czaszkę trybutki.

Podczas Ceremonii Otwarcia on i Katniss po raz kolejny są ubrani w ogniste stroje − Cinna i Portia uzyskali ten efekt dzięki godzinnemu wpatrywaniu się w ogień Po paradzie Haymitch przedstawia im swoich przyjaciół, Seeder i Chaffa.

Podczas treningu szukają sojuszników, ale ostatecznie żadne nie chce innych, z wyjątkiem siebie.

Kiedy przychodzi czas ich prywatnego występu przed Organizatorami, ob
Peetawywiad

Peeta podczas wywiadu

oje nie planują tego, co zrobią. Peeta postanawia namalować martwą Rue otuloną polnymi kwiatami, a Katniss wiesza kukłę z napisem Seneca Crane. Oboje dostają najwyższą ocenę za szkolenie. W czasie wywiadu z Caesarem, chłopak zaskakuję publikę oznajmiając, że już ożenił się z Katniss, i jest ona w ciąży.

Arena okazuję się dżunglą, a jedynym dotarciem do Rogu jest dopłynąć do ścieżki, która prowadzi do wysepki z Rogiem. Każde podium jest umieszczane na wodzie. Peeta nie umie pływać, więc Finnick (którego Katniss przyjęła do drużyny po pokazaniu złotej bransoletki) przyprowadza go na brzeg. Katniss wciąż poddaje wątpliwości zaufanie Finnicka, gdy Peeta nieświadomie wchodzi na pole siłowe otaczające arenę i pada nieprzytomny. Katniss w histerii uważa, że Finnick, który odepchnął ją, próbuje go skrzywdzić, aż w końcu zauważa, że mężczyzna wykonuje mu sztuczne oddychanie, przywracając go do życia. Słaby, ale gotowy chodzić, Peeta porusza się powoli, dopóki nie decydują się rozbić obozu.

Sojusz musi znaleźć słodką wodę, ale jak na razie nie znajdują jej śladu. Otrzymują sączek od sponsorów, co pozwala im uwolnienie wody z drzewa. Katniss czuwa pierwszą noc, dopóki nie informuje reszty o zbliżaniu się trującej mgły, co powoduje powstanie oparzeń i paraliżu, a także obumieranie komórek, co następnie wygląda tak, że skóra po prostu zwisa. Peeta, z powodu osłabienia i sztucznej nogi, ma trudności z bieganiem, dlatego Finnick nosi go na plecach, a Katniss trzyma Mags. W końcu, wyczerpana i przez wpływ trujących oparów nie może ju nieść staruszki, a Finnick nie zdoła unieść dwóch osoób jednocześnie.

Mags całuje Finnicka i wbiega w mgłę, poświęcając siebie, aby mogli dalej uciekać. Opary odbijają się o
Peeta 7
barierę, gdy dotarli do wody, dzięki której udaje im się usunąć oparzenia.

Gdy Peeta rusza by odsączyć wodę, Katniss i Finnick zauważają małpy siedzące na drzewach. Starają się spokojnie zmusić go, by odszedł od drzewa, a Katniss prosi go, by nie patrzył na nie, lecz on machinalnie spogląda w górę, wprost w oczy zmiecha. Wtedy zaczynają ryczeć i ich atakować, a kiedy Katniss kończą się strzały, chce sięgnąć do kołczana Peety, ale widząc, jak małpa chce zatopić zęby w jego piersi, nagle z ukrycia wyskakuje kobieta z Szóstki, która ratuje mu życie. Małpy wycofały się, a chłopak uspokaja umierającą kobietę, mówiąc jej o kolorach i obrazach.

Zostają na plaży, aż zauważają Johannę, Wiress i Beeteego, których dodają do sojuszu. Połączają swoje zasoby i staje się jasne, że Johanna i Katniss nie przepadają za sobą. Wiress ciągle powtarza tik tak, a zrozumiała ją tylko Katniss.

Budowa areny jest podobna do zegara, a określonych godzinach pojawiają się śmiertelne niebezpieczeństwa. Wiress służy następnie jako kanarek, który przestaje śpiewać, gdy nadchodzi zagrożenie. Gdy Katniss przestaje słyszeć piosenkę, zabija Glossa. Gdy słychać dwa wystrzały, grupę próbuje zaatakować Enobaria i Brutus, ale udaje im się uciec.

Następnego dnia omawiają plan Beetee'go, polegający na tym, by zabić pozostałych trybutów przez porażenie prądem − mają zamiar wykorzystać burzowe drzewo.

Niedługo później Katniss uczy Peetę pływać − w rzeczywistości chce cicho omówić odejście z sojuszu, ale on każe jej czekać. Wręcza jej medalion z trzema zdjęciami i perłę, próbując przekonać ją, by nie poświęcała się, oraz że wie, że ona i Haymitch próbują utrzymać go przy życiu.

Tej samej nocy decydują się na spełnienie planu Beetee'go − Peeta jest przeciwny, ponieważ nie chce oddzielać się od Katniss, ale ona ostatecznie go przekonuje. Zabija Brutusa w przypływie wściekłości, gdy ten uśmiercił Chaffa. Po zniszczeniu areny rebeliantom nie udaje się go wydostać, przez co trafia w ręce Kapitolu.

Kosogłos

Niewola

Peeta i Caesar wywiad w Kosogłosie cz 1

Peeta w trakcie wywiadu.

Przechwycony do stolicy Peeta jest torturowany przez Prezydenta Snowa i użyty przeciwko Katniss. Podczas niewoli jest bity, a za pomocą jadu gończych os zmodyfikowano mu wspomnienia. Trzymany przy życiu by dopuścić do złamania Katniss, która wie, że go kocha.

Po raz pierwszy pojawia się w rozmowie z Caesarem, gdzie wyjaśnia, co się stało z areną. Kończąc rozmowę, mówi, że zawieszenie broni jest najlepszym rozwiązaniem dla buntowników, w przeciwnym razie życie ludzkie może przestać istnieć. Katniss zauważa, że pojawia się zdrowy.

Postanawia ostanawia zostać Kosogłosem, ale pod kilkoma warunkami, m.in. że Peeta, Johanna,
Mockingjay4
Enobaria i Annie nie będą ponosić odpowiedzialności za jakiekolwiek błędy, które dokonali.

Niedługo później chłopak pojawia się w innym wywiadzie, piętnaście kilogramów chudszy i chory z wyglądu, a mimo grubego makijażu nie udało się ukryć sińców pod oczami. Wymieniają kilka pustych uwag z Ceasarem, a swoim ostatnim komentarzu stwierdza, że Katniss powinna dowiedzieć się, co naprawdę planują rebelianci.

Pojawia się na ekranach po raz trzeci, mówiąc w pewnej chwili, że Katniss w Dystrykcie 13 będzie martwa przed świtem − kamera upada na ziemię, a Peeta zostaje pobity do krwi.

Pobyt w Dystrykcie 13

Po przetransportowaniu Peety do Trzynastki, Katniss rzuca mu się w ramiona, a ten zaczął ją dusić. Jego wspomnienia o niej zostały zmodyfikowane i teraz traktuje Katniss jak wroga i zmiecha. Uważa, że Katniss jest odpowiedzialna za zniszczenie Dwunastki i zabicie jego rodziny. Ma nietypowe napady wściekłości, czasowo traci moc mowy, nie potrafi rozróżnić tego, co jest iluzją, a co fikcją, czuje się jakby były w nim dwie różne osoby. Delly Cartwright jako jedyna może nawiązać z nim kontakt, dzieli się z nim wspomnieniami z dzieciństwa. Peeta mówi, że pamięta pana Everdeen śpiewającego Drzewo Wisielców, kiedy przyszedł do piekarni, jak był mały. Katniss zaczyna unikać Peety i obwinia go za wszystkie swoje problemy.

Po tym jak Katniss zostaje postrzelona w Drugim Dystrykcie, uważa, że stan chłopaka się poprawił. Udekorował tort ślubny na wesele Annie i Finnicka.

Haymitch oświadcza, że czasem staje się wściekły, a czasem zachowuje jak dwie inne osoby. Wspomina też, że zasypia tylko wtedy, gdy jest w kajdankach. Podczas rozmowy z Peetą, Katniss boli to również to, że przestał ją idealizować. Szybko kończy rozmowę i chce odejść, ale zatrzymuje się po tym, jak mówi, jakoby pamięta scenkę z chlebem.

Niedługo potem zauważa go przy ich stoliku, razem ze strażnikami i w kajdanach − Johanna pozwala mu  z nimi usiąść. Peeta i Katniss nadal mają dość trudne relacje, aż Johanna zwraca uwagę, że nie jest on tą samą osobą.

Drużyna 451

Coin wysyła go do Drużyny 451, czyli Drużyny Gwiazd. Aby pomóc uporać się z jego błędami w pamięci, które wspomnienia są prawdziwe, a zmodyfikowane, zespół opracował grę prawda czy fałsz?, polegającą na tym, że Peeta pyta o coś, a ekipa odpowiada, dodając też krótkie wyjaśnienie.

W pewnym momencie, podczas nagrywania scen z kokonami, miesza mu się i próbuje zabić Katniss, dopóki nie powstrzymuje go Mitchell, który zostaje przez niego popchnięty, tym samym wpadając w siatkę z drutu kolczastego. Jest tak zasmucony tym, że przez niego Mitchell zginął, że prosi, by go zabili. Chce też pigułkę z łykołakami, ale Katniss odmawia.

Drużyna słyszy w podziemiach wypowiadane przez zmiechy imię Katniss.. iedy dziewczyna próbuje ściągnąć mu kajdanki, ten odmawia, mówiąc, że ostre krawędzie pomagają mu poczuć kontakt z rzeczywistością. Peeta boi się wszystkiego co wie, myśli, czuje. Katniss całuje go, przypominając mu wspomnienia z czasów, kiedy ją kochał.

Koniec Rebelii

W dniu egzekucji Snowa Katniss zabija prezydent Coin. Wraca do Dwunastki, gdzie popada w depresję, z której wychodzi przedwiośniem. Wychodząc z domu widzi Peetę, który sadzi prymulki, na cześć Prim. On i Haymitch dołącza do niej, gdy pisze książkę o swoich doświadczeniach. Peeta stara się dodać do niej rysunki. Ma jeszcze kilka epizodów, gdzie wspomnienia mieszają się z tymi fałszywymi, wtedy zaciska palce na oparciu krzesła, aż przejdzie.

Katniss i Peeta powoli się do siebie zbliżają. Pociesza ją, gdy ma koszmary, stopniowo zaczynają obejmować się i całować. Grają po raz ostatni w grę Prawada czy fałsz?

Więc kiedy szepcze:

– Kochasz mnie. Prawda czy fałsz?

Odpowiadam:

– Prawda.

—Peeta i Katniss, Kosogłos

Późniejsze życie

Katniss i Peeta są razem, mają dwójkę dzieci. Nie traci poczucia rzeczywistości, ale wciąż miewa wspomnienia z tortur − musi trzymać się czegoś, dopóki nie przejdzie. Choć przekonanie Katniss zajęło piętnaście lat, są rodzicami dziewczynki o ciemnych włosach i niebieskich oczach, oraz chłopca z jasnymi włosami i szarymi oczami. Katniss czuje się niepewnie, lecz Peeta uspokaja ją, mówiąc że będzie w porządku, bo mają siebie. Pewnego dnia opowiedzą im o ich przeżyciach podczas Igrzysk, udostępnią książkę, wyjaśnią histeryczne epizody Katniss w nocy, poinformują, że bawią się na zbiorowym cmentarzysku, jakim jest Łąka.

Relacje

Katniss Everdeen

Peeta zakochał się w Katniss kiedy byli dziećmi. Jego ojciec był zauroczony w mamie Katniss, jednak ta wybrała górnika. Gdy nauczyciel spytał, kto zna piosenkę o dolinie, ręka Katniss wystrzeliła w górę. Śpiewała pięknie, ptaki ucichały słysząc jej głos − wtedy rozpoczęła się miłość do Katniss. W szkole zawsze był otaczany grupką przyjaciół, często ją obserwował.

Gdy zostaje wylosowany, znalazł w jakiś sposób szczęście, gdyż mógł poznać ją bliżej. Byli Nieszczęśliwymi Kochankami: Peeta naprawdę ją kochał i nie wiedział, że ona tylko grała. Nigdy nie przestawał o niej myśleć w trakcie turnieju. Ciągle udawała do niego miłość, ale on twierdził, że ona również naprawdę go kocha. Często się całowali, co sprawiało mu przyjemność. Kontynuowali romans do ostatniego wywiadu, a dalej dawała mu do zrozumienia, że nic do niego nie czuje. To łamie mu serce: obraża się na nią i również udaje obojętnego.
Peetaoswiadczasie

Peeta oświadczający się Katniss

Coraz bardziej oddalają się od siebie. Podczas Tournee pyta się dziewczyny, czy mogą zostać przynajmniej przyjaciółmi − zgadza się. Peeta staję się pogromcą koszarów dziewczyny śpiąc z nią (trzyma ją w swoich ramionach). Podczas pobytu w Kapitolu Peeta oświadcza się Katniss mimo, że wcale nie ma na to ochoty (bardzo chciałby wyjść za Katniss, jednak nie w takich okolicznościach).

Kiedy Prezydent Snow ogłasza regulamin Ćwierćwiecza Poskromienia, Peeta jest gotowy oddać życie dla Katniss.

Kiedy dojeżdżają do Kapitolu, spędza z Katniss kilka romantycznych chwil (jedną z nich jest dzień na dachu) i śpi razem z nią aby odgonić jej koszmary. Na arenie próbuje ją uratować za cenę swojego życia. Wręcza jej medalion w którym znajdują się
Evelarkkiss
zdjęcia jej mamy, Prim oraz Gale'a. Mówi jej, że musi przeżyć, ponieważ rodzina jej potrzebuje. Peeta również wtedy wyjawia, że jeśli on by wygrał, jego życie nie miałoby sensu, ponieważ Katniss jest jego życiem.

Po modyfikacji wspomnień, w czasie terapii w Dystrykcie 13 jego pamięć zaczyna wracać do normalności i przypomina sobie, że Katniss próbowała ocalić mu życie. W końcu odkrywa ponownie uczucia do dziewczyny i zakochuje się w niej na nowo. Katniss może znowu zasypiać w jego ramionach.

Gale Hawthorne

Od pierwszych młodych lat Gale i Peeta konkurowali ze sobą w zdobyciu serca Katniss, mimo że nie dawali tego po sobie poznać − jeden był zazdrosny o drugiego. Podczas chłosty na oczach wszystkich stanął w jego obronie. Peeta pytając Katniss o pocałunek z Gale'em, w drugim tomie trylogii posmutniał  − do tej pory Katniss nie wie, jak Peeta uzyskał te informacje. Wiedział, że Katniss może wyjść za niego, jednak przyjmował ten fakt ze spokojem, uszanował oraz pogodził się, że dziewczyna jest jemu bliska.

Haymitch Abernathy

Mentor Peety − Haymitch, zawsze utrzymywał oraz nie ukrywał że właśnie z tej dwójki woli Peetę. Chłopak w pierwszym tomie trylogii starał się przypodobać swojemu mentorowi, m.in pomagając mu się myć. Umówili się, że oboje będą się starać utrzymać przy życiu Katniss, lecz w drugim obiecał im oboje, że partnerzy zostaną w świecie żywych, lecz na arenie nie wiedzieli, która obietnica była prawdziwa.

Wygląd

Peeta 1

Peeta w Igrzyskach Śmierci

PeetaVFOct2013

Portret Peeety w Pierścieniu Ognia

Peeta ma blond włosy mieszczące się falami na czole, niebieskie oczy, bladą skórę i krępą budowę ciała, będąc średniego wzrostu. W filmie kolor jego tęczówek jest piwny lub ciemnobrązowy zależnie od światła. Pod koniec swoich pierwszych igrzysk została amputowana mu lewa noga.

Włosy Peety są kilkakrotnie opisane przez Katniss jako faliste. Pomimo swojego życia w 12, jest nieco lepiej zbudowany i odżywiony niż inni, ponieważ jego rodzina posiadała piekarnię, która zapewniała mu lepsze karmienie. W Kosogłosie, podczas przebywania w Kapitolu, jego kondycja, zarówno fizyczna jak i psychiczna powoli pogarsza się, ze względu na stosowanych na niego torturach.

Charakter

Więc nie patrz na mnie jak na męczennika, a przestanę się tak zachowywać.

—Peeta do Katniss, W Pierścieniu Ognia

Peeta ma bardzo sympatyczną osobowość. Jest inteligentny (zastanawianie się nad strategiami wykorzystania w Igrzyskach) i wie, jak zapewnić sobie sponsorów (wyznanie miłości do Katniss przed całym krajem). Jest świetnym, odważnym mówcą. Peeta jest też kochający i dba o ludzi wokół siebie, jak i nie lubił zabijać, chyba że prześladowca jest zagrożeniem dla niego lub Katniss. Chłopak jest bezinteresowny (jego gotowość do poświęcenia własnego życia dla Katniss), ma poczucie humoru, którego używa w trudnych chwilach, i zawsze wie, co powiedzieć, aby ktoś poczuł się lepiej. Pracuje z Haymitchem w sprawie celów strategii oraz, w przeciwieństwie do Katniss, potrafi dochować tajemnicy i ufa mentorowi. Zauważa się w całej serii jego głębokie zrozumienie sytuacji, takich jak Igrzyska, gdy mówi że nieche być tylko pionkiem w ich igrzyskach, Katniss natomiast dłużej zajęło zrozumienie tej koncepcji. W Pierścieniu Ognia, Finnick  stwierdza, że ​​Peeta jest jednym z niewielu naprawdę dobrych ludzi, którzy przetrwali arenę.

Katniss powiedziała, że Peeta jest jak "mniszki wiosną". Kiedy został porwany, poza kontrolą staję się morderczy i samobójczy. Oddziela wspomnienia od prawdziwych i zmyślonych, grając w grę prawda czy fałsz?

Umiejętności

Peetatrening

Główne talenty Peety to pieczenie, malarstwo, mowa, kamuflaż i siła. Jego artystyczne talenty dopracowały się przez dekorowanie ciast w rodzinnej piekarni. Budowa i większa siła również daje mu przewagę podczas walki wręcz. Podczas Igrzysk zazwyczaj nosił nóż lub miecz, choć rzadko wykorzystuje je w walce, jako że nie jest szczególnie brutalny i nie lubi zabijać, chyba że jest to całkowicie niezbędne. Peeta ma dużo siły, gdyż Katniss mówi, że widziała go niosącego ponad pięćdziesięciokilogramowe worki z mąką. Peeta potrafi zmienić ból w słowa, które poruszają ludzi. Biegle posługuje się włócznią.

Ofiary

Ciekawostki

  • Nigdy nie słodzi herbaty.
  • Podwójnie wiąże sznurowadła.
  • Zawsze śpi przy otwartym oknie.
  • Jego ulubiony kolor to pomarańczowy, jak zachodzące słońce.
  • Specjaliści nigdy nie zdołali wyleczyć go z załamania nerwowego po torturach w Kapitolu.
  • W 74. edycji Igrzysk stracił nogę − w filmie ten wątek został pominięty.
  • Peeta w języku greckim (πίτα = Peeta) oznacza ciasto.

Więcej od Wikii

Losowa wiki