Fandom

Igrzyska Śmierci Wiki

Kapitol

268stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze14 Udostępnij

Kapitol
Kapitol logo.png
Lokalizacja Góry Skaliste
Mieszkańcy Bogaci obywatele Panem
Pokazany Igrzyska Śmierci
Igrzyska Śmierci: W Pierścieniu Ognia
Igrzyska Śmierci: Kosogłos. Część 1
Igrzyska Śmierci: Kosogłos. Część 2

Kapitol − zaawansowane technologicznie i utopijne miasto spełniające funkcję stolicy, w którym żyją zamożni mieszkańcy. To właśnie na jego terytorium planowane są Głodowe Igrzyska, które rozgrywane są w nieznanym zakątku Panem. Początkowo republika demokratyczna, lecz wkrótce zaczęła tracić swój praworządny charakter, aż w końcu przekształciła się w dyktaturę republikańską z prezydentem na czele, posiadającą całkowitą dominację polityczną i gospodarczą nad krajem. Rządy są egzekwowane przez armię Strażników Pokoju, kary śmierci, propagandy i Głodowe Igrzyska. Jest również jedynym dużym miastem w trylogii.

Swoją strukturą nawiązuje do starożytnego Rzymu − nic nie produkuje, a jej utrzymanie pochłania ogromne środki. Pod miastem znajduje się wielka sieć tuneli, pozwalająca przemieścić się do każdego zakątka Kapitolu. Cały obszar miasta pokryty jest nieaktywnymi pułapkami wojennymi zwanymi kokonami, które na czas obrony stolicy zostają uaktywnione.

LokalizacjaEdytuj

Panorama Kapitolu.png
Uznano, że Kapitol znajduje się w północno−zachodniej części dawnych Stanów Zjednoczonych. Góry Skaliste, którymi miasto jest otoczono, działają za naturalną barierę i uniemożliwiały bombardowanie go przez rebeliantów w czasie Mrocznych Dni.

Społeczeństwo i kulturaEdytuj

Tumblr lz2p6qovtm1qdxhcjo3 12801.jpg

Kapitolińczycy

Mieszkańcy Kapitolu są szczególni znani ze swojego skandalicznego poczucia stylu. Uwielbiają tatuaże, barwić skórę na ekstrawagancki, jasny kolor, a także poddawać się operacjom plastycznym. Wspomniane operacje przez Katniss Everdeen, to, między innymi, wszczepianie sobie kocich wąsów. Mieszkańcy często noszą peruki w wielu kolorach. Ludność w dystryktach uważa kapitolińczyków za dziwnych, a nawet nimi gardzą.

Aby na bankietach jeść tyle, ile chcą, mieszkańcy piją specjalny płyn prowokujących wymioty. Jedzenie jest niezwykle bogate i ozdobione w egzotyczne i piękne wzory, o czym świadczą bułki w kształcie kwiatów. Wszystko jest luksusowe i przytłaczające dla większości trybutów, którzy przyjeżdżają z ubogich dystryktów − duży wybór żywności, prysznice z mnóstwem przycisków.

299px-Capitol freak.jpg

Mieszkanka stolicy.

Mieszkańcy stolicy kulturowo różnią się od reszty Panem, mówiąc z dziwnym akcentem: wysokim tonem, ledwo otwierając szczękę podczas rozmowy, a zdanie kończą tak, jakby zadawali pytanie. Urywają samogłoski czy słowa i mają tendencję do przedłużania litery s, co brzmi jak syk węża. Wyjątkami są Cinna i Plutarch Heavensbee.

Kapitolińczycy są bardzo naiwni i łatwowierni: mimo że cieszą się z oglądania corocznych Głodowych Igrzysk, uwielbiają melodramaty i historie miłosne. Zarówno Katniss i inni zwycięzcy wykorzystali ten fakt w wywiadzie, aby odwołać 75. Igrzyska Głodowe.

Obywatele często traktują Głodowe Igrzyska jako sport, coroczną rozrywkę. Są dumni z zakładów o to, który trybut zwycięży, dla zwyjłego chwalenia się. Niektórzy mieszkańcy są sponsorami dla trybutów, kupując dla nich prezenty.

Im więcej krwi i walki, tym większa zabawa dla Kapitolu. W przeciwieństwie do dwunastu dystryktów Panem, mieszkańcy nie wysyłają swoje dzieci na igrzyska, choć pomysł ten był omawiany w Kosogłosie, lecz nigdy niezrealizowany.

Obywatele są na szczycie łańcucha zarówno gospodarczego i społecznego, wielu z nich jest bardzo płytkich − szukają sposobu aby jeszcze bardziej wyróżnić się z tłumu. Z tego powodu wielu z nich posuwa się do ogona i kocich wąsów. Zmiany są tak mocne, że Katniss opisała je jako szpecące, zastawiając się, czy oni zdają sobie sprawę, jak przerażająco wyglądają dla reszty Panem.

Relacje z dystryktamiEdytuj

Thecapitolcf.png
Po upadku współczesnej cywilizacji i przed Mrocznymi Dniami, dystrykty zostały utworzone pod rządami Kapitolu, tworząc ten w sposób naród Panem. Początkowo było ich trzynaście, aż Dystrykt Trzynasty został zniszczona przez siły Kapitolu przez podsycanie buntu przeciwko władzy. Mimo to Trzynastka i Kapitol ustanowiły zawieszenie broni, nie chcąc dopuścić do chwycenia po broń nuklearną.

Dystrykty muszą eksportować prawie wszystkie swoje zasoby, takie jak owoce morza, węgiel, drewno budowlane, tekstylia, energię elektryczną, ziarna, czy zwierzęta gospodarskie, aby służyły obywatelom Kapitolu i ich chciwości. W rezultacie, wiele z nich, takie jak Dystrykt Dwunasty czy Jedenasty nie mają wystarczającej ilości węgla do zasilenia własnego miasta, lub odpowiedniej ilości żywności, aby wyżywić obywateli. Dystrykty PierwszyDrugi mają zdecydowanie lepsze relacje z Kapitolem, a tym samym otrzymują więcej, mają lepsze jedzenie i towar.

Kapitolpn.png

Dystrykty nie mają reprezentacji politycznej, ponieważ rząd Panem inwestuje w zasilanie od scentralizowanej władzy wykonawczej w Kapitolu, jako że prezydent działa jako najwyższy przywódca narodu. Burmistrzowie w nich działają jako gubernatorzy, dbając by dany dystrykt przesłał towar do Kapitolu.

Według Capitol.pn, Kapitol zamieszkuje 96463 osób, co sprawia, że jest ósmym najbardziej zaludnionym miejscem w Panem.

CiekawostkiEdytuj

Hunger-games-capital.jpg
  • Nie wszyscy mieszkańcy Kapitolu żyli w luksusie i dostatku. Przykładem była przyjaciółka Plutarcha Tigris (Kosogłos) która często jadła czerstwy chleb.
  • Wiele postaci tego miasta nosi starorzymskie imiona (Flavius, Claudius, Coriolanus, Flavia, Octavia, Romulus itp).
  • Kapitol może leżeć na obecnych terenach stanów: Nevada, Idaho, Utah czy Arizona.
  • Kapitol to nazwa jednego z siedmiu wzgórz na których zbudowano Rzym.
  • Kapitol jest obok Dystryktu Drugiego głównym miejscem rekrutacji Strażników Pokoju.
  • Zgodnie z obyczajem panującym w stolicy, panowie lekko ukłaniają się po skończonym tańcu.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki