FANDOM

Igrzyska Śmierci
Igrzyska smierci.jpg
Tytuł oryginału Hunger Games
Autorka Suzanne Collins
Data wydania 14.09.2008 (ANG)

06.05.2009 (PL)

Miejsce wydania Stany Zjednoczone
Wydawca Media Rodzina
Liczba stron 352
Igrzyska zmienią wszystkich

—Promocja książki

Igrzyska Śmierci − pierwsza część trylogii Głodowe Igrzyska, napisanej przez cenioną pisarkę Suzanne Collins. Powieść została wydana 14 września 2008 roku i w 2012 roku doczekała się filmowej adaptacji.

Opis z okładki.Edytuj

Czy zdołałbyś przetrwać w dziczy, zdany na własne siły, gdyby wszyscy dokoła próbowali wykończyć cię za wszelką cenę?

Ten, kto wygra Igrzyska Śmierci, zyska coś więcej niż chwałę i uznanie. W nagrodę zostanie pozostawiony przy życiu...

Na ruinach dawnej Ameryki Północnej rozciąga się państwo Panem, z imponującym Kapitolem otoczonym przez dwanaście Dystryktów. Okrutne władze stolicy zmuszają podległe sobie rejony do składania upiornej daniny. Raz w roku każdy dystrykt musi dostarczyć chłopca i dziewczynę między dwunastym a osiemnastym rokiem życia, by wzięli udział w Głodowych Igrzyskach, turnieju na śmierć i życie, gdzie może przeżyć tylko jeden uczestnik igrzysk. Bohaterką, a jednocześnie narratorką książki jest szesnastoletnia Katniss Everdeen, która mieszka z matką i młodszą siostrą w jednym z najbiedniejszych dystryktów nowego państwa. Katniss po śmierci ojca jest głową rodziny a musi troszczyć się o młodszą siostrę i chorą matkę, co jest prawdziwą walką o przetrwanie.

PostacieEdytuj

  • Katniss Everdeen − główna bohaterka i narratorka książki. Pochodzi z Dwunastego Dystryktu. Kiedy wylosowano na igrzyska Prim, zgłosiła się za nią. Sojuszniczka Rue.
  • Primrose Everdeen  − młodsza siostra Katniss, wylosowana na 74 Igrzyska Głodowe. Uzdolniona lekarka. Jej starsza siostra kochała ją ponad wszystko.
  • Pani Everdeen − matka Katniss i Primrose, żyła w rodzinie aptekarzy. Po śmierci męża zamknęła się w sobie.
  • Peeta Mellark − drugi trybut z Dwunastego Dystryktu. Syn piekarza. Dołączył do sojuszu zawodowców, by chronić Katniss, w której był zakochany. Stracił nogę pod koniec książki.
  • Gale Hawthorne − najlepszy przyjaciel Katniss. Razem z nią polował i spędzał z nią czas.
  • Haymitch Abernathy − mentor Peety i Katniss. Drugi zwycięca z dystryktu. Alkoholik.
  • Effie Trinket − opiekunka trybutów z Dwunastego Dystryktu. Ma manię dobrych manier.
  • Cinna − stylista i przyjaciel Katniss.
  • Flavius − członek ekipy przygotowawczej Katniss. Ma pomarańczowe loki i maluje usta fioletową szminką. Był odpowiedzialny za stylizację włosów.
  • Venia − członek ekipy przygotowawczej Katniss. Ma turkusowe włosy i złote tatuaże nad brwiami.
  • Octavia − członek ekipy przygotowawczej Katniss. Posiada zieloną skórę, włosy o kasztanowym odcieniu oraz długie, wymuskane paznokcie.
  • Prezydent Snow − prezydent państwa Panem.
  • Cato − trybut z Dystryktu Drugiego, jeden z zawodowców.
  • Clove − trybutka z Dystryktu Drugiego, zawodowiec. Jej największą, a narazem śmiertelną umiejętnością, jest rzucanie nożami.
  • Thresh − trybut z Dystryktu Jedenastego. Uratował Katniss przed Clove i zarazem darował jej życie.
  • Rue − dwunastoletnia dziewczynka z Dystryktu Jedenastego o prawie niemożliwej szansie na przetrwanie w igrzyskach, ale jej wiedza zachowuje ją przy życiu dłużej niż można było się tego spodziewać. Ostrzega Katniss przed rojem gończych os, genetycznie zmodyfikowanych owadów, które były zastosowane do pomocy w stłumieniu Rebelii. Niestety, Rue została zabita przez chłopaka z Dystryktu Pierwszego, Marvela, który rzucił włócznią prosto w jej żołądek. Katniss zaśpiewała Rue piosenkę do snu, po czym Rue zmarła. Po tym jak zamknęła oczy i armata została wystrzelona, Katniss zebrała kwiaty i ułożyła je obok dziewczynki, pokazując organizatorom, że była czymś więcej niż tylko pionkiem w grze. Zaśpiewała również piosenkę, którą nauczyła się od ojca. W trylogii Katniss wspomina Rue wiele razy. Bardzo się z nią związała, bo przypominała Katniss jej kochaną siostrę Prim.
  • Glimmer − trybutka z Dystryktu Pierwszego, która − na początku igrzysk − zdobyła jedyny na arenie łuk. Kiedy Katniss zrzuciła na zawodowców gniazdo os, ich jad ją zabił, a jej ciało zrobiło się nadętę. Katniss, by odebrać łuk, musiała złamać jej place.

BudowaEdytuj

Książka jest podzielona na trzy części z dziewięcioma rozdziałami:

  • I część: W ofierze
  • II część: Igrzyska
  • III część: Zwycięzca

Trailer książkiEdytuj

Igrzyska Śmierci - zwiastun książki00:59

Igrzyska Śmierci - zwiastun książki

Recenzje z okładkiEdytuj

Nie mogłem się oderwać... Ta książka uzależnia.

—Stephen King

Ta książką mnie tak opętała, że zabrałam ją ze sobą do restauracji, ukryłam pod stołem i czytałam podczas kolacji. Nie spałam przez nią kilka nocy z rzędu, bo nawet jak skończyłam czytać, leżałam bezsennie, myśląc o niej. Polecałam ją zupełnie nieznajomym ludziom w sklepie. A teraz polecam ją każdemu, kto wchodzi na moją stronę. Igrzyska Śmierci są niesamowite.

—Stephanie Meyer

Jeśli którykolwiek cykl dla młodzieży może się ubiegać o koronę po Harrym Potterze, czy sadze o wamirach Zmierzch, to tylko ten.

—Chicago Sun

...fascynująca i pomysłowa; ciarki przechodzą po plecach.

—Los Angeles Times

CiekawostkiEdytuj

  • Niektórzy uważają książkę za plagiat wydanej wcześniej, japońskiej książki, która też doczekała się ekranizacji − Battle Royale. Polega ona na tym, że w przyszłości w Kraju Kwitnącej Wiśni szerzy się anarchia i bunt. Władze państwa co roku losują klasę liceum którą zamykają na bezludnej wyspie. W ciągu trzech dni szkolni koledzy mają się pozabijać, tak aby została jedna osoba. Jeśli zostanie ich więcej, zostaną zgładzeni. Film promuje się hasłem: Czy byłbyś w stanie zabić swojego najlepszego przyjaciela?

Zagraniczne okładkiEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki