Fandom

Igrzyska Śmierci Wiki

Haymitch Abernathy

268stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze145 Udostępnij
Haymitch Abernathy
Haymitch Kosogłos.jpg
Wiek 40 (Igrzyska śmierci)
41 (W Pierścieniu ognia, Kosogłos)
Zawód Mentor
Broń Nóż
Losy Żyje
W Pierścieniu Ognia
Kosogłos
Grany przez Woody Harrelson

Haymitch Abernathy − zwycięzca 50. Igrzysk Głodowych i mentor Katniss Everdeen oraz Peety Mellarka podczas 74. oraz 75. Głodowych Igrzysk. Został wylosowany na trybuta podczas dożynek, które miały wyłonić uczestników III Ćwierćwiecza Poskromienia. Na ochotnika zgłosił się jednak Peeta, który go zastąpił. Haymitch jest miłośnikiem alkoholu.

BiografiaEdytuj

Haymitch jest jednym z dwóch zwycięzców z Dystryktu Dwunastego do czasu 74. Głodowych Igrzysk. Został wybrany z Maysilee Donner i innymi dwoma nieznanymi trybutami w czasie 50. igrzysk, które zwyciężył, mając jedynie szesnaście lat.

Na arenie był uparty i sprytny, więc gdy rozbrzmiewa gong, trybuci wyglądają, jakby usiłowali przebudzić się ze snu. Haymitcha to jednak nie dotyczy. W kilku susach doskakuje do Rogu Obfitości, chwyta parę rodzajów broni oraz plecak z zapasami i gna do lasu, zanim większość jego rywali udaje się zejść z tarczy.

W Pierścieniu Ognia

Podczas wywiadu z Caesarem Flickermanem udowodnił soją arogancję i siłę, reagując na wiadomość o podwojonej liczbie trybutów krótkim, sarkastycznym komentarzem.

- Powiedz nam, Haymitch, co sądzisz o tym, że w igrzyskach weźmie udział o sto procent więcej zawodników niż zwykle? - pyta Caesar.

Haymitch wzrusza ramionami.

- Nie widzę większej różnicy. Będą w stu procentach równie głupi jak zwykle, więc mam z grubsza takie same szanse. Publiczność wybucha śmiechem, a Haymitch uśmiecha się półgębkiem, bezczelnie i obojętnie.

—Haymitch i Ceaser Flickerman, "W Pierścieniu ognia"

W czasie igrzysk sprzymierzył się z Maysilee, która uratowała go dmuchawką z trującymi strzałami od śmierci z ręki zawodowca. Wspólnie próbowali dostać się na sam koniec areny, ale kiedy już się tam znaleźli, zorientowali się, że krańcem jest jedynie przepaść. Maysilee zawróciła, lecz chwilę później Haymitch usłyszał jej krzyk z oddali. Zaatakowały ją zmiechy w postaci małych, różowych ptaszków. Kiedy chłopak dobiega, jest już za późno, dziewczyna ma kompletnie rozszarpane gardło, więc jedynie trzyma ją za rękę, póki ta nie umiera.

Chwilę wcześniej chłopak odkrył specjalne właściwości krańca areny, a właściwie pola siłowego otaczającego go, które odrzucało każdą rzecz. W ostatecznej walce pozostała, oprócz Haymitcha, jedynie trybutka z Pierwszego Dystryktu − oboje byli poważnie ranni, chłopak został trafiony toporem w brzuch, natomiast dziewczyna straciła oko w walce. W końcowym starciu wspięli się na kraniec areny, Haymitch upadł na ziemię, w tym czasie trybutka rzuca swoim toporem w przestrzeń. Broń odbita polem siłowym trafiła w dziewczynę, zabijając ją, a Haymitch wygrywa Ćwierćwiecze Poskromienia.

Za znieważenie Kapitolu władze zabiły jego matkę, młodszego brata i ukochaną, a jego zostawili dla przykładu jaka żywą groźbę dla następnych pokoleń. Haymitch został mentorem i coroczna śmierć jego podopiecznych załamywała go, w skutek czego popadł w alkoholizm.

Igrzyska ŚmierciEdytuj

Igrzyska Śmierci plakat Haymitch.jpg
Podczas publicznych dożynek poprzedzających 74. Igrzyska Głodowe Haymitch pojawia się pijany, przez co spada ze sceny. W pociągu wymiotuje na podłogę, jednoczeście tarzając się w wymiocinach, a Peeta pomoga mu się umyć.

Kiedy Katniss przy śniadaniu trafia nożem w szczelinę w pociągu, Haymitch jest zadowolony tym, że trafiła mu się para, która potrafi walczyć i zaczął nauczać Katniss i Peetę przetrwania na arenie.

Podczas igrzysk komunikuje się z Katniss poprzez wysyłanie jej prezentów (nie wysyła jej wody, więdząc, że jest blisko źródła; dostaje od niego także rosół, kiedy odgrywała swoją "rolę" przekonująco).

Przed pierwszym publicznym występem zwycięzców informuje Katniss, że ich próba samobójcza naraziła ją na gniew ze strony prezydenta Snowa.  Po ostatnich wywiadach wraca do dystryktu, gdzie zaczyna znowu pić.

Pamiętaj, kto jest twoim prawdziwym wrogiem.

—Haymitch

W Pierścieniu Ognia okładka Haymitch.jpg
W dniu Tournèe Katniss budzi Haymitcha przez wylanie mu kubeł zimnej wody na głowę, co spowodowało, że spłoszony zaczyna wymachiwać nożem.

W pociągu Katniss wyjawia mu swoją rozmowę ze Snowem, a po wystąpieniu w Dystrykcie Jedenastym zabiera ją i Peetę w celu wytłumaczenia im tego, co zrobili źle. Pomaga im do oficjalnego zapowiedzenia przez prezydenta Snowa, że zwycięzcy z powrotem trafią na arenę.

Wraz z Peetą i Katniss rozpoczynają treningi wytrzymałościowe. Kiedy Katniss się upija, Peeta pozbawia ich dostępu do alkoholu. Podczas dożynek zgłasza się za niego Peeta.

Haymich namawia większość zwycięzców, aby chronili Katniss na arenie. W poduszkowcu wiozących ich do Dystryktu Trzynastego, Katniss jest wściekła wszystkimi kłamstwami mentora i atakuje go, dopóki nie zostaje odciągnięta.

KosogłosEdytuj

Kosogłos plakat Haymitch.jpg
W Dystrykcie Trzynastym Haymitch jest zmuszony do przymusowego odwyku i pomaga przy zorganizowaniu i przeprowadzeniu Rebelii.

Pojawia się po raz pierwszy, krytykując grę aktorską Katniss, gdzie następnie domaga się spotkania z rebeliantami. Prosi ich o podanie wszystkich sytuacji, w których Katniss ich poruszyła.

Jest wściekły, kiedy Katniss usunęła z ucha z słuchawkę, za pomocą której komunikował się z nią.

To on wyjaśnia, że Peeta podał im wskazówkę na temat bombardowania Trzynastki i informuję Katniss i planie odbicia zwycięzców z Kapitolu.

Jest obecny przy omawianiu planu polegającego na zdobyciu góry nazwanej Orzech, dzięki czemu rebeliantom uda się zapanować nad Dystryktem Drugim.

Po rebelii wraca do Dystryktu Dwunastego, gdzie zaczyna znowu pić.

MentorEdytuj

Haymitch daje rady.png

Haymitch udzielający rad

Haymitch był dobrym mentorem. Potrafił zawierać umowy ze sponsorami, korzystne dla swoich trybutów, a jego prezenty dla Katniss, zawsze dobrze przemyślane, zwykle były dla niej zakodowaną wiadomością. Podczas 74 Głodowych Igrzysk wybrał Katniss jako osobę, o której życie będzie walczyć − z tego względu wszystkie podarunki były skierowane jedynie do niej. Po powrocie zwycięzców z areny, Haymitch jest pierwszą osobą, która ostrzega Katniss przed gniewem Kapitolu. Prawdopodobnie ze względu na osobiste doświadczenia, był w stanie przewidzieć reakcje Snowa.

Podarunki Edytuj

74. Głodowe IgrzyskaEdytuj

  • rosół 
  • krem na oparzenia dla Katniss
  • jagnięcina ze śliwkami (ulubiona kapitolińska potrawa Katniss)
  • syrop usypiający dla Peety, by Katniss mogła udać się po lekarstwo

III Ćwierćwiecze PoskromieniaEdytuj

  • sączek, służący do uzyskiwania soku z drzew
  • maść łagodząca swędzenie skóry
  • bułki z zaszyfrowaną wiadomością

WyglądEdytuj

Młody HaymitchEdytuj

Haymitcha wywołują na samym końcu, a jego widok jest dla mnie jeszcze bardziej szokujący niż zdjęcia mamy. Na ekranie pojawia się młody i silny mężczyzna. Trudno mi to przyznać, ale był z niego niezły przystojniak o ciemnych, kręconych włosach oraz typowych dla mieszkańców Złożyska szarych oczach, które już wtedy niebezpiecznie błyszczały.

—Katniss, W Pierścieniu Ognia

Haymitch przed 74. Głodowymi igrzyskamiEdytuj

(...) brzuchatym mężczyzną w średnim wieku.

CiekawostkiEdytuj

  • Zawsze śpi z nożem, a gdy Katniss obudziła go wodą, poderwał się i zaczął na oślep wymachiwać bronią. Jest to prawdopodobnie spowodowane traumatycznymi wspomnieniami z areny.
  • Zwraca się do Katniss (i prawie wszystkich) skarbie (eng. sweetheart).
  • Nie lubi spać, kiedy na dworze jest ciemno, co ma związek z nawracającymi się koszmarami.

GaleriaEdytuj

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Haymitch Abernathy

  • ???

    57 wiadomości
    • Emmistel napisał(a):Bo to jest normalna książka, a nie jakieś ''M jak miłość ''gdzie wszyscy się kochają i umiera...
    • Może nie tak jak nie pasują, ale jak to, że to by było za dziwne. Jeżeli Hayffie nigdy nie wystąpiło w trylogii, to nie rozumiem, po...
  • Zwycięzcy z 12 dystryktu

    4 wiadomości
    • On nie miał mentora.
    • Haymitch możliwe, że miał swojego mentora. Brał udział w 50 Igrzyskach Śmierci, drugim Ćwierćwieczu Poskromienia. Pierwszy zwycięzc...

Więcej z Fandomu

Losowa wiki