FANDOM

Osy g.jpg
Gończe osy
— genetycznie zmodyfikowane osy, wymyślone i stworzone w Kapitolu. Ich nazwa wzięła się stąd, że będą zawzięcie gonić każdego, kto spróbowałby je zabić lub chociaż zaatakować ich gniazdo. Podczas wojny użyto ich jako broni i rozmieszczono w  dystryktach Panem. Po zakończeniu Mrocznych Dni Kapitol zniszczył gniazda w swojej okolicy, ale pozostawił te wokół dystryktów, prawdopodobnie po to, by nieustannie przypominać mieszkańcom, jak bardzo są bezradni i aby utrzymywać ich z dala od niedozwolonych obszarów.

WyglądEdytuj

Gończe osy są większe od zwykłych i mają charakterystyczną, jednolicie złotą barwę oraz pancerz.

UżądlenieEdytuj

CatoCloveosy.jpg

Cato i Clove uciekający przed osami

Po użądleniu gończej osy powstaje wyjątkowo bolesny guz wielkości śliwki (według Katniss bardziej przypominały pomarańcze) i osiąga swój pełen rozmiar już po kilku minutach od ukąszenia. Większość ludzi wytrzymuje tylko kilka urządleń, niektórzy umierają już po pierwszym. Ci, którzy przeżyją doświadczają halucynacji, które mogą wywołać szaleństwo, ponieważ jad gończych os został stworzony w taki sposób, aby celować w część mózgu odpowiedzialną za strach. Ludzie, którzy przeżyli użądlenie opowiadają również o odczuciu, że nie byli w stanie odróżnić rzeczywistości od kłamstwa.

Kiedy żądło zostanie wyciągnięte, z rany sączy się cuchnąca zielona ciecz (nie wiadomo, czy tak jest naprawdę, ponieważ opisując to wydarzenie Katniss mogła już halucynować).

Od użądlenia przez gończe osy w książce zginęły dwie trybutki: Glimmer oraz dziewczyna z Dystryktu 4 po tym jak Katniss zrzuciła gniazdo owadów na obozowisko zawodowców.

Leczenie Edytuj

Żądło powinno zostać wyciągnięte najszybciej jak się da, aby zminimalizować ból i przyspieszyć leczenie. W 74. Głodowych Igrzyskach Rue używa przeżutych liści pewnej rośliny, aby wyciągnąć truciznę z ran Katniss (która potem używa tej metody przy ranie na nodze Peety).

OsaczanieEdytuj

640px-Katniss tracker jackers.png

Gniazdo

Jad gończych os został wykorzystany przez Kapitol również jako forma tortury. Polegała ona na przywoływaniu wspomnienia, a następnie wstrzyknięciu niewielkiej ilości trucizny, przez co wspomnienie wypełnia się strachem i wątpliwościami. Takie wypaczone wspomnienia mózg zapisuje w pamięci długotrwałej, czego skutki nigdy nie zostaną w pełni wyleczone. Nie ma żadnych danych na temat rehabilitacji osaczonych osób.

Tej formie tortury poddany został Peeta − jego wspomnienia na temat Katniss stały się przez to tak przerażające, że zaczął ją postrzegać jako zagrożenie dla swojego życia. Jako formę leczenia zastosowano pomysł Prim, aby "osaczyć" go w drugą stronę, jednak zamiast jadu, po przywoływaniu zniekształconych wspomnień wstrzykiwano mu silny lek uspokajający

Więcej z Fandomu

Losowa wiki