Fandom

Igrzyska Śmierci Wiki

Effie Trinket

268stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze81 Udostępnij
Effie Trinket
Effie Trinket.png
Wiek Nieznany
Zawód Opiekunka trybutów
Miejsce zamieszkania Kapitol
Status Żywa
W Pierścieniu Ognia
Kosogłos
Aktor Elizabeth Banks

Effie Trinketopiekunka trybutów z Dystryktu Dwunastego, która zawsze stara się zarazić ich swoim entuzjazmem i pokazuje im z radością wszystkie dogodności pociągu i Kapitolu. Na stałe mieszka w stolicy Panem, a do Dwunastki przyjeżdża tylko na dożynki. Bardzo lubi zwierzęta. 

BiografiaEdytuj

Effie została przydzielona do Dystryktu Dwunastego jako opiekunka trybutów. Jej obowiązek to przeprowadzenie dożynek i eksportowanie zawodników do Kapitolu. Effie mieszka w stolicy i pozostaje tam przez większość roku.  Jest zapewne dość młoda, więc stara się o awans do lepszego dystryktu, co wskazuje, że to początek jej kariery. W całej trylogii mówi z wyraźnym, kapitolińskim akcentem.

Igrzyska ŚmierciEdytuj

Effie i Katniss podczas dożynek. Igrzyska Śmierci.jpg

Effie podczas dożynek

Effie pierwszy raz pojawia się podczas publicznych dożynek, gdzie przystępuje do losowania trybutów. Wyciąga wtedy karteczkę z nazwiskiem Prim, a kiedy Katniss zgłasza się na trybuta, aby zastąpić młodszą siostrę, Effie uznaje, że dziewczyna robi to, zazdroszcząc honoru reprezentacji dystryktu podczas igrzysk. Następnie panna Trinket losuje Peetę i kończy dożynki. Po czasie przeznaczonym na pożegnanie z rodziną, Effie zabiera Katniss i Peetę do pociągu transportującego trybutów do Kapitolu. Bardzo dba o maniery przy stole i chwali swych podopiecznych, sprawiając, że Katniss na złość dokańcza posiłek palcami, a następnie wyciera je o obrus.
Katniss, Effie i Haymitch.jpg
W Kapitolu to ona dba o harmonogram dnia. Przekonuje sponsorów, że Katniss i Peeta są jak węgiel, który wydobywa się w ich dystrykcie, a który pod naciskiem zmienia się w perły. Popełnia tym samym błąd, ponieważ to grafit zmienia się w diamenty. Gdy Effie dowiaduje się, że Katniss strzeliła do organizatorów na indywidualnej prezentacji, przeraża się. Jednak cieszy się z uzyskanych przez trybutkę 11 punktów. Przed wywiadem z Caesarem Flickermanem Effie uczy Katniss chodzić na wysokich obcasach i w długiej sukience, a także instruuje ją, jak zachowywać się przed kamerami. Dzień przed rozpoczęciem igrzysk życzy Katniss i Peecie szczęścia i mówi, że bardzo ich polubiła i są naprawdę wspaniali, co w następnym roku powinno zaowocować przydzieleniem jej do jakiegoś lepszego dystryktu. Kiedy Katniss i Peeta wygrywają igrzyska, Effie jest bardzo zadowolona z siebie i aż tryska humorem. Po wywiadach żegna się ze zwycięzcami i zapowiada swoją obecność podczas Tournee Zwycięzców.

Effie przyjeżdża do Dystryktu Dwunastego na Tournee Zwycięzców. Podczas jazdy pociągiem, który robi niezapowiedzianą przerwę, jest zdenerwowana, ponieważ to niweczy jej misternie ułożony plan dnia. To irytuje Katniss, która mówi kilka niemiłych słów Effie, co bardzo rani kobietę. Jednak gdy dziewczyna ją przeprasza, wszystko wraca do normy. Kiedy pociąg dociera do Jedenastki, Effie jest zła i uznaje, że przygotowana dla nich ciężarówka, która ma ich przewieźć pod Pałac Sprawiedliwości, wygląda jak więźniarka.

Podczas swojej przemowy o poległych trybutach z Jedenastki, Peeta ofiarowuje rodzinie Rue i Thresha nagrodą pieniężną. Było to niezaplanowane wcześniej, ponieważ Peeta obawiał się, że Effie każe mu to wykreślić. Już po oficjalnych uroczystościach, kiedy panna Trinket zwiedza Pałac Sprawiedliwości (uznawała się ona za znawczynię architektury), Strażnicy Pokoju wyprowadzają ją, a strażniczka dźga ją w plecy pistoletem, co Effie przyjmuje za obrazę. Po Tournee Effie przybywa do domu Katniss na przymierzanie sukien ślubnych.

Effiecrying.png
Podczas dożynek, kiedy wie, że na Ćwierćwiecze Poskromienia pojedzie Katniss jako trybutka i Peeta lub Haymitch jako trybut, nie tryska charakterystyczną dla siebie energią. Długo trzyma rękę w kuli damskiej, by wyłuskać jedyną karteczkę. Jak poprzednim razem, tak i teraz odprowadza Katniss i Peetę do pociągu. Jest zadowolona, kiedy znowu Cinna sprawia, że stroje trybutów z Dwunastki stają się niezapomniane. Kiedy Katniss i Peeta mówią Effie, co zrobili na indywidualnych prezentacjach, jest wstrząśnięta. Gdy wraca obejrzeć wyniki prezentacji, ma czerwone od płaczu oczy. Kiedy Katniss rozsadza arenę, Effie zostaje pojmana przez Kapitol razem ze stylistami Peety.

KosogłosEdytuj

Książka Kosogłos jasno mówi, że Effie nie mieszkała w Trzynastym Dystrykcie, natomiast w filmie jest zupełne na odwrót. Warto też podkreślić, że niektóre kwestie, które są przez nią mówione podczas filmu, w książce były wypowiedziami Heymitcha. Według książki Effie została w Kapitolu po 75. Głodowych Igrzyskach i prawdopodobnie była więziona, ponieważ była podejrzewana o udział w spisku przeciwko Kapitolowi. Dopiero po wojnie Katniss znowu ją spotyka.

Effie i Katniss. Kosogłos część 2.jpg

Effie i Katniss przed egzekucją Snowa

W filmie sprawa wygląda inaczej: Katniss zauważa, że entuzjazm Effie po przybyciu do Trzynastki nieco przygasł. Jednak później panna Trinket zaczyna zajmować się tym samym, co robiła podczas igrzysk − pilnuje rozkładu dnia i pomaga Katniss, przykładowo przy przebieraniu się w kostium Kosogłosa. Po wojnie Effie najprawdopodobniej osiada na stałe w Kapitolu.

OpisEdytuj

WyglądEdytuj

Effieblue.png
Effie ma niepowtarzalny i ekstrawagancki styl. W całej serii nosi kolorowe stylizacje i peruki. Zawsze nosi dopasowany strój i często zakłada niebotycznie wysokie obcasy.

W pierwszym filmie ma na sobie różową sukienkę z bufiastymi rękawami i wysokimi butami oraz czarnymi skarpetkami. W pociągu ma na sobie kolorowe sukienki w blond peruce. W stolicy nosi różowy kostium i fioletową mini sukienkę ze złotymi ozdobami. Ma także włosy z ornamentem kwiatowym. W Pierścieniu Ognia, na plakacie promocyjnym ma różową perukę i srebrne kolczyki. Nosi potargany, futrzany, czerwony strój z pasującymi butami oraz rękawice ze srebrnymi ozdobami palców. W czasie Tournee Zwycięzców ma na sobie pomarańczowe włosy z ciemnymi, granatowymi, pierzastymi rękawami z dopasowanym, niebieskim gorsetem ze złotymi wykończeniami pasa. W rezydencji prezydenta Snowa widoczna jest jej sukienka z dużym kołnierzem. Na nadgarstkach ma grube, różowe bransoletki i potargane wysokie obcasy.

CharakterEdytuj

Effie Trinket jest odpowiedzialna. Zawsze stara robić wszystko nienagannie, bez zarzutu. To bardzo punktualna perfekcjonistka z przygotowanym grafikiem, skarżąca się, że pięciominutowe opóźnienie niezwykle mocno na niego wpływa. Mimo jej pochodzenia z Kapitolu, stara się pomóc trybutom z Dystryktu Dwunastego. Jest bardzo wrażliwa − zrozumiała, co czują rodziny i znajomi zabijanych na arenie trybutów, gdy Katniss i Peeta mieli iść po raz drugi na arenę − tym razem na pewną śmierć.

RelacjeEdytuj

Katniss EverdeenEdytuj

Katniss zirytowała Effie ze względu na jej maniery i wygląd. Próbowała ją nauczyć dobrych manier i chodzenia na wysokich obcasach przed wywiadem. Robiła wszystko, by pomóc swoim podopiecznym. Nie mogła znieść pożegnania z nimi po skończonych igrzyskach. Wspierała ją w Ćwierćwieczu, a sama została zabrana w nocy po Poskromieniu. Katniss czuła się zła, ponieważ być może widziała ją ostatni raz i nie pożegnała się z nią osobiście. Jest zaskoczona gdy wraca przed procesem Snowa i  stoi po stronie rebeliantów.

Peeta MellarkEdytuj

Effie-Peeta-Catching-Fire.png

Effie i Peeta w rezydencji Snowa podczas Tournee Zwycięzców.

Peeta dobrze dogadywał się z Effie, nie sprawiając jej wielu kłopotów. Effie próbowała zrobić dla nich wszystko, co najlepsze. Tolerował jej dokuczanie podczas Tournee Zwycięzców i nie był zadowolony, gdy Katniss na nią krzyknęła. Gdy została zabrana przez Kapitol, chłopak czuł się źle.

Haymitch AbernathyEdytuj

Effie denerwowała Haymitcha już samym faktem, że pochodziła z Kapitolu. Nie cierpiał jej harmonogramów, zachowań i eksctentrycznego stylu. Współpracowali ze sobą, by pomóc Katniss i Peecie. Często zwracała mu uwagę, co go denerwowało.

CiekawostkiEdytuj

  • Irytuje ją brak manier przy stole.

GaleriaEdytuj

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Effie Trinket

  • Która część była waszą ulubioną?

    3 wiadomości
    • Od najlepszej do najgorszej 1Igrzyska śmierci 2Kosogłos 3W pierścieniu ognia
    • Różnie, raz najbarziej lubię "Igrzyska Śmerci", a raz "Kosogłosa". Kiedyś żdarzyło mi się ubóstwiać &quo...
  • ???

    57 wiadomości
    • Emmistel napisał(a):Bo to jest normalna książka, a nie jakieś ''M jak miłość ''gdzie wszyscy się kochają i umiera...
    • Może nie tak jak nie pasują, ale jak to, że to by było za dziwne. Jeżeli Hayffie nigdy nie wystąpiło w trylogii, to nie rozumiem, po...

Więcej z Fandomu

Losowa wiki